کد خبر: ۵۴۶۰
۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰

هیئت سه نفره نوجوانان حسینی

۷ سال پیش با ۳ نفر کارشان را شروع می‌کنند و اکنون با ۳۰ عضو ثابت، هیئت نوجوانان حسینی محبان حضرت زینب (س) را اداره می‌کنند.

پایگاهشان، مسجدالرضا (ع) خیابان چمن است. هیئتی که همه اعضایش ده تا بیست‌دوساله هستند و هرکدام از گوشه‌ای از شهر با وسیله‌ای خود را به‌طور منظم به جلسه‌ها و برنامه‌ها می‌رسانند؛ یکی با دوچرخه از خیابان شهید رستمی می‌آید و دیگری هم که خانه‌شان به‌تازگی جابه‌جا شده است از قاسم‌آباد می‌آید.

۷ سال پیش با ۳ نفر کارشان را شروع می‌کنند و اکنون با ۳۰ عضو ثابت، هیئت نوجوانان حسینی محبان حضرت زینب (س) را اداره می‌کنند. با آنکه این گروه مذهبی در سال محفل‌های مناسبتی گوناگونی برگزار می‌کنند، اما برنامه‌های آن با آغاز ماه محرم به اوج خود می‌رسد.

با علی غلام‌زاده هفده‌ساله که مسئولیت هیئت از ابتدای تأسیس تا به همین امروز بر دوش اوست، هم‌صحبت می‌شویم تا از هیئت خودمانی نوجوانان محله‌اش بگوید.


اولین جرقه

اولین جرقه راه‌اندازی هیئت را عباس جاویدی، مسئول هیئت جوانان مسجد، در ذهن ما انداخت و گفت چه بهتر خودتان هیئت نوجوانان داشته باشید تا در کنار هیئت جوانان فعالیت کند.

آن‌موقع یعنی سال ۹۰ موضوع را با چند نفر از دوستانم در میان گذاشتم، بچه‌ها هم که عشق هیئت بودند، قبول کردند و هیئت نوجوانان حسینی محبان حضرت زینب (س) در مسجدالرضا (ع) خیابان چمن راه‌اندازی شد. در حال حاضر هیئت ما زیرمجموعه هیئت جوانان حسینی مسجدالرضا (ع) است.

 

 هیئت سه‌نفره

هیئت را سه‌نفره راه انداختیم. من بودم و رفیقم و رفیق رفیقم. برای اینکه عضو بیشتری جذب و جمع کنیم در مدرسه، مسجد و پایگاه بسیج تبلیغات می‌کردیم و برگه تبلیغاتی هم توزیع کردیم. در سه ماه اول درکل پنج نفر بودیم. به فکر افتادیم شام بدهیم و هزینه‌های آن را هم خودمان جمع‌وجور کردیم.

البته داخل هیئت‌های دیگر هم می‌رفتیم و صحبت می‌کردیم تا اینکه درنهایت با یک هیئت دیگر با نام هیئت خودمان ادغام شدیم. اما اولین‌باری که دهه دوم محرم برنامه برگزار کردیم خیلی‌ها جذب هیئت شدند؛ حدود ۶۰ نفر از بچه‌ها در هیئت جمع شده بودند. برنامه قبل مسجد به این شکل بود که هیئت جوانان فقط در دهه اول محرم برنامه داشت، ولی با راه‌اندازی هیئت ما برنامه دهه دوم هم راه‌اندازی شد.

هزینه‌ها را بیشتر خودمان تأمین می‌کردیم و بچه‌ها هزار تومان، هزار تومان روی هم می‌گذاشتند تا هزینه‌ها تأمین شود. البته روحانی مسجد، حاج آقای سپهر، هر کمکی از دستشان بربیاید انجام می‌دهند و خیلی وقت‌ها درخواست‌های ما را به هیئت امنای مسجد منتقل می‌کنند. در کنار ایشان مسئول هیئت جوانان، همیشه ما را یاری کرده و وسایلی را که نیاز داشتیم از هیئت خودشان در اختیار ما قرار داده است.

 

 پای ثابت هیئت

بچه‌های هیئت اکثرا اهل همین منطقه خودمان هستند و سن و سالشان از ۱۰ سال هست تا حدود ۲۲ سال. اکنون حدود ۳۰ نفر از بچه‌های محله عضو ثابت هیئت هستند. البته چند نفری از بچه‌ها هم از سمت شهید رستمی با دوچرخه می‌آیند. چند نفر از بچه‌ها هم که خانه‌هایشان را جابه‌جا کرده‌اند و سمت قاسم‌آباد و پیروزی رفته‌اند زنگ می‌زنند و برنامه‌های هیئت را می‌پرسند و خودشان را می‌رسانند.

البته در فضای مجازی هم برنامه‌ها را اطلاع‌رسانی می‌کنیم. بچه‌ها همه محصل هستند و چند نفری هم امسال کنکور داده‌اند و دانشگاه می‌خواهند بروند، ولی این سه‌ماه تعطیلی را بیشتر کار می‌کنند و هیئت هم بیشتر می‌آیند. من خودم هم سال آینده می‌روم دوازدهم و کنکور در پیش دارم، اما کار‌های هیئت را کنار نمی‌گذارم و پای آن هستم.

البته ناگفته نماند برای تداوم هیئت خیلی وقت‌ها کار‌ها را به بچه‌های کم‌سن‌وسال‌تر واگذار می‌کنیم و به آن‌ها مسئولیت می‌دهیم تا ضمن آشنایی با برنامه‌ها نیروسازی کنیم و برای پذیرش مسئولیت هیئت در آینده‌ای که ما جذب هیئت جوانان خواهیم شد؛ آماده شوند.

 

برکت هیئت

بچه‌هایی داشتیم که از نظر اخلاقی مشکل داشتند، ولی به برکت هیئت تغییر کردند. حتی بچه‌هایی بودند که ناخواسته سمت موادمخدر رفته بودند و با پاگذاشتن در این مسجد و  این مسیر، ترک کردند و آدم دیگری شدند. برنامه‌های ما در هیئت شامل روضه‌خوانی در دهه دوم محرم است که به آن اشاره کردم.

علاوه‌براین برنامه کار‌های مربوط به سیاه‌پوش‌کردن مسجد برای ایام محرم را هم انجام می‌دهیم، برگزاری برنامه‌های مختلف در مناسبت‌های مذهبی، کمک به هیئت جوانان در دهه اول محرم، برگزاری هیئت، مراسم نیمه‌شعبان، ولادت امام رضا (ع) و جلسه‌های هفتگی،  تست مداحی از کوچک‌تر‌های هیئت و برگزاری جلسه قرآن هفتگی از جمله کار‌ها و فعالیت‌هایی است که انجام می‌دهیم.

برگزاری هرساله اعتکاف علمی در ماه مبارک رمضان نیز یکی از اقدامات و برنامه‌های ویژه ماست که با استقبال پرشور بچه‌ها هم همراه بوده است. به این شکل که بیشتر بعد از نماز ظهر تا حدود نماز مغرب بچه‌ها در مسجد می‌مانند و با مطالعه، مباحثه و راهنمایی یکدیگر فعالیت می‌کنند.

علاوه‌براین برای سنجش یادگیری بچه‌ها در ایام امتحانات، چند روز قبل از امتحان اصلی یک آزمون هم برای بچه‌ها برگزار می‌کنیم تا میزان یادگیری خود را بسنجند.

 

هیئت ورزشکار

 مسابقات تفنگ بادی، پینگ‌پنگ، دارت و فوتسال هم بین خودمان داریم، ولی در مسابقه‌های محلی و دیگر موارد هیچ‌وقت شرکت نکرده‌ایم. البته یک لوح سپاس برای برگزاری جلسه‌های قرآنی از طرف شهرداری دریافت کرده‌ایم، ولی اهل شرکت در مسابقات نبودیم.

آخرین برنامه‌ای که بچه‌های هیئت این روز‌ها پیش‌رو دارند سیاه‌پوش‌کردن مسجد بعد از عید غدیر است. مسجد ما هر دوماه محرم و صفر برنامه دارد و علاوه‌بر مسجد، منزل روحانی مسجد و محل جدیدی که برای مراسم عزاداری امسال اختصاص یافته است، سیاه‌پوش خواهد شد.

بعد از پایان گفتگو با مسئول هیئت نوجوانان مسجدالرضا (ع)، چند نفر از بچه‌های هیئت داخل مسجد می‌شوند، دبیرستانی هستند. امیرحسین زابلی، دانش‌آموز رشته الکترونیک، با ۳ سال عضویت در هیئت، علیرضا درویشی، دانش‌آموز رشته تجربی و کنکور داده و در انتظار اعلام نتایج است، با یک‌سال حضور در هیئت و علیرضا صنعتی، دانش‌آموز رشته ادبیات و علوم انسانی، از پایه‌های اولیه هیئت هستند که با دیدن در باز مسجد و مسئول هیئت اینجا آمده‌اند که اگر کاری هست، پای کار باشند.




* این گزارش دوشنبه  ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ در شماره ۳۰۶ شهرآرامحله منطقه ۶ چاپ شده است.

ارسال نظر